Wednesday, March 16, 2011

Pembiakan Orkid melalui keratan.

Hari ini aku cuba mempratikan cara membiakan benih orkid menggunakan keratan. Aku cuba buat secara 'try and error' berpandukan rujukan yang aku ambil daripada buku ' Growing Orchids'.keratan aku perolehi daripada pengeluar benih. Orkid yang aku guna adalah dari spesies


aku tak tahu nama almaklumlah orang baru dalam bidang orkid ni, jadi aku letakan gambar tersebut. Sesiapa yang tahu boleh berkongsi ilmu. Menurut 'breeder' orkid itu pernah menjadi johan dalam satu pertandingan orkid di Kelantan.Tanpa berlengah lagi aku gunakan kaedah yang terdapat dalam buku tersebut dan cuba membiakannya sendiri :-ada sedikit snapshot buku


Akhirnya dapatlah aku hasilkan pembiakan keratan orkid sebegini rupa.



harap-harap menjadilah pemerhatian try and error ni dengan izin Allah.


rujukan buku : Growing Orchids oleh Brian and Wilma Rittershausen

1 comment:

  1. Salam, tuan apakah hasilnya.. adakah menjadi? Berapa lama nak dapat tahu keberhasilan teknik keratan batang ni?

    ReplyDelete